Reisverslag

Luxueus door Peru sporen: de Belmond Andean Explorer

Bezocht door: Patrick

De Belmond Andean Explorer, zo heet de eerste luxeslaaptrein van Zuid-Amerika die in mei 2017 voor het eerst door de Peruviaanse Andes spoorde. Het is de achtste trein in het aanbod luxetreinen van Belmond intussen. Een aantal maanden terug mocht ik zelf proeven van deze unieke manier om Peru te verkennen. Peru heeft nog maar weinig geheimen voor mij, maar dit nieuwe topproduct maakte me toch nieuwsgierig. 


In Arequipa, de witte stad, stap ik aan boord van de blauw-witte treinstellen. Er zijn 14 stellen in totaal, binnenkort  (maart 2018) komt daar trouwens nog een 15e bij als er ook een spawagon wordt toegevoegd. Oorspronkelijk in 1994 voor de Australische spoorwegen gebouwd, maar na een grondige restyling kwam ze hier terecht. Binnenin is alles zeer comfortabel en elegant ingericht en komt het 'huiskamergevoel' snel naar boven. Ik word er verwelkomd met een kopje cocathee en zak later met een cocktail in de hand af naar het openluchtdek achter de trein. Het is een plek waar u 's morgens (voor wie vroeg op raakt) de zonsopgang kan aanschouwen of waar u kan bijpraten met het internationale publiek aan boord. Heerlijk eten is er ook steeds bij, wetende dat alles klaargemaakt wordt  onder toezicht van de chef van het gereputeerde Belmond Monasterio Hotel in Cusco.

Mijn driedaagse tocht gaat van het koloniale Arequipa naar Cusco, een rit van zo'n 700 km door het Peruviaanse landschap. Al kan u de rit ook andersom maken of slechts een deel meesporen. Voor mij betekent het van 2.300 naar 3.400 meter hoogte rijden, maar met onderweg wel tussenstops op meer dan 4.000 meter hoogte. Het maakt de Belmond Andean Explorer tot één van de hoogste treinreizen ter wereld. Die serieuze hoogtes zijn overigens niet te onderschatten, daarom kan het aangewezen zijn vooraf een paar dagen te wennen aan de hoogte. Dat een verpleegster altijd mee aan boord reist, kan ook wel rust bieden.

De tocht gaat via Puno naar het Titicacameer, waar enkele excursies worden voorzien naar het eiland Taquile en de drijvende dorpen van de Uros-indianen. Ook in Raqchi, een voormalige Inca-ruïnestad met een imposante tempelmuur en honderden adobe-huisjes, stopt onze trein even voor de nodige foto's. De rest van de tijd blijven we aan boord om te genieten van het comfort en het unieke landschap te zien voorbijglijden. De tweede nacht aan boord  houden we halt en valt de trein stil: goed voor een stabiele nachtrust (een trein kan al wat hobbelen) en zo hoef ik niets te missen van die steeds veranderende landschappen.

Ons eindstation na 2 nachten aan boord is Cusco, de vroegere hoofdstad van het Incarijk en natuurlijk vooral bekend als uitvalsbasis voor de heilige Incavallei en Machu Picchu. Daar verlaat ik de trein, die straks weer koers zet naar Arequipa. Maar niet vooraleer we door een erehaag van alle personeelsleden zijn gepasseerd. Ze wuiven ons uit als een bedanking voor onze reis aan boord. Een reis die ik erg kon smaken achteraf bekeken: alles is piekfijn in orde georganiseerd, er zijn de unieke landschappen, een heerlijke keuken, het aangename gezelschap aan boord, ... het is een andere manier om Peru te verkennen, maar zeker eentje in stijl. U kan de treinreis zo prima integreren in een rondreis door het land.


Interesse om ook aan boord te stappen? Contacteer Patrick, hij helpt u graag verder.

  • Prijzen op aanvraag
  • Weet dat van april tot november een droge periode is in Peru, van december tot maart verhoogt de kans op regen. De Belmond Andean Explorer rijdt het hele jaar door, met uitzondering van de maand februari.
  • Ter info: in Cusco kan u aansluiten op de Hiram Bingham-trein voor een rit naar de site van Machu Picchu.